2b har lært nye ting om Corona-virus

Deltog i virtuelt Coronaforedrag med forsker

2b deltog onsdag d. 6 maj i et virtuel coronaforedrag sammen med 5500 andre gymnasieelever fra Danmark. Oplægsholderen var fra forsker Lars Jørgen Østergaard fra Aarhus Universitet og programmet var Corona og den nyeste forskning i behandlingen af sygdommen.

Lars Jørgen Østergaard, forsker

"Jeg synes, det var et meget interessant og spændende foredrag, hvor man fik en masse god viden om, hvordan covid-19 nok var opstået, hvordan den spreder sig, hvordan den kan mutere, og ikke mindst hvordan der bliver testet nye former for behandlinger af virussen."

Lars J. Østergaard fortalte bl.a at der er 182 registrede studier i coronainfektioner på verdensplan (Du kan selv tjekke om der er kommet flere til på clinicaltrials.gov). Dette pointerede Lars J. Østergaard er et meget højt tal, da vi skal huske på at Covid19 kun har været kendt i 4 måneder. Tilsvarende aktivitet har man aldrig set før i historien!

"Jeg syntes at det var enormt spænende, han havde en fantastisk måde at forklare tingene på, man kunne forstå det han sagde, det hjalp også for forståelsen at medbringe det visuelle. Det var på intet tidspunkt kedeligt! Og det var super relevant, i forhold til den tid vi lever i."

Som biologilærer hæftede jeg mig særligt ved et udsagn, som de fleste med naturvidenskabelig baggrund bliver begejstret for at høre:

”Der er forskel på at tro og vide. Det gode ved at tro noget er, at så har vi et udgangspunkt gå ud fra, når vi vil undersøge om tro kan blive til viden gennem forskningen”.

Der har sjældent været så meget fokus på biologiens forunderlige og til tider uforudsigelige verden i medierne, som der er i øjeblikket. Som biologilærer bliver jeg glad over vigtigheden af vores fag kan ses i almindelighed og jeg håber denne tid, kan være med til at motivere vores biologielever og måske kommende biologielever til fordybe sig i faget.

Personligt glæder jeg mig dog mest til at se mine elever i vores lokaler igen og have almindelig undervisning! Indtil da, vil jeg glæde mig over at jeg hører mine elevers stemmer og til tider ser deres ansigter i teams.

/Stine, biologilærer