Musik

I 1g  og 1HF kan alle vælge musik tre timer om ugen. I musiktimerne synger og spiller vi, og vi lytter til og analyserer musik, desuden lærer vi grundlæggende musikteori. Rammerne for faget er vide, og den enkelte klasse er med til at bestemme, hvad klassen skal synge, og hvad den skal lytte til. Typisk vælger klasserne at synge både ældre og nyere rock- og popnumre, men der er også plads til jazz, danske sange og meget andet. I musikgennemgang koncentrerer klasserne sig typisk om nogle få emner. Uanset om klasserne beskæftiger sig med Mozart eller Madonna, giver musikgennemgang en introduktion til fagets måder at beskrive musikoplevelser på.
Undervisningen er tilrettelagt for både trænede og mindre trænede elever - det er altså ikke en forudsætning at man kan spille et instrument i forvejen. C-niveauet afsluttes med en prøve i musikgennemgang og musikudøvelse.

Efter 1g tilbyder skolen musik på B-niveau og på A-niveau. HF kan vælge at hæve musik til B-niveau i 2HF.

Også på B-niveau indeholder musikfaget sang, spil og musikgennemgang. Desuden lærer eleverne den grundlæggende musikteori at kende. Musikudøvelsen foregår både i mindre grupper og på holdet som helhed. I musikgennemgang skal eleverne vælge forskellige emner, som de skal beskæftige sig grundigt med.

B-niveauet afsluttes med en prøve i musikgennemgang og musikudøvelse.

"Jeg har valgt musik, fordi jeg elsker musik og udtrykke mig gennem sang og klaver. I musikundervisningen laver man en masse forskellig ting, så som sammenspil, synge, laver sjove musikøvelser, arbejde med musikteori og lave opgaver. Det jeg allerbedst kan lide ved musikundervisning er, at det er et fag hvor man er meget mere aktiv og kreativ end andre fag. Det er sjovt at arbejde med andre slags opgaver og lære helt nye ting. Der er dejligt at undervisningen ikke er ens hver gang, men man laver nye ting hele tiden."

A-niveauet har ud over musikudøvelse og musikgennemgang en fyldig skriftlig dimension. Musikudøvelsen indeholder et bredt repertoire med for eksempel klassisk korsang, gospel, pop, rock og jazz. Musikgennemgang koncentrerer sig typisk om tre forskellige emner inden for blandt andet blues, jazz, rock, samt ældre og nyere klassisk musik. Skriftlig musik begynder med, at man lærer noder, og slutter med, at man skriver et arrangement for jazzgruppe, kor, rockband eller andre besætninger.

" Man skal vide, at når man vælger musik på A-niveau, skal man dedikere sig. Det er et svært fag at lære, med meget teori og faglig viden. Men musik er også et hygge-fag. Vi er en lille gruppe, vores lærer er suveræn, og det bliver derfor en meget intim og nærværende undervisning, og der formås altid at være plads til smil og fjol, selv de tidlige morgentimer, hvor alle hænger. Der er også sammenspil, hvor man kan udfolde sig musikalsk og prøve kræfter med nye og anderledes instrumenter. Musikfaget er et fag, som man bruger rigtig meget tid på - både i skolen og i fritiden. Men det er det hele værd, så længe man tager det 100% seriøst, så vil man kunne bruge fagets færdigheder til selv at producere, vurdere og analysere musik i fremtiden. "

A-niveauet afsluttes med både mundtlig og skriftlig eksamen. Den mundtlige eksamen indeholder musikgennemgang og musikudøvelse. Ved den skriftlige eksamen skal eleverne vise, i hvor høj grad de har tilegnet sig principperne for et musikalsk arrangement.

Læs mere om faglige mål og indhold på Undervisningsministeriets hjemmeside: stx - HF

"De fleste mennesker er tilhængere af musik, men du formår måske først rigtig at værdsætte musikkens mange kvaliteter, når du lærer om teorien bag den. At være musikalsk giver råderum til at udtrykke sig, og gennem musik kan man udfolde sig på mange forskellige aspekter - rent instrumentalt, via vokal og gennem lyrik. Gennem sammenspil med dine medelever kan du knytte tætte bånd, når I sammen oplever de ekstatiske momenter, hvor guitaren stemmer, sangeren er med på tonerne, og trommen fungerer som et stort, bombastisk hjerteslag. Musik er ligesom at lære et nyt sprog; det kan være svært at vænne sig til de mange nye begreber og ord, men når først man mestrer det, er man i stand til at kommunikere på en hel ny og kreativ måde. En måde man hurtig kan blive afhængig af og aldrig vil give slip på igen. "

Studenter 2020 gir den gas
Musikelever på ekskursion til Rockmuseet Ragnarock
Sangtime
Trommerne tæmmes
Musikteori er sjovt